![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEisOlbLPC6ZN347bRTP7_4HU4705vdTogDmRPvr6FhRRpMbxESHw3Vfb4cskn3G4ke1h8fOFW7m3S8IA4boKX_Vz7t5mxIgPHvHv5sAigx9Yn0otq4Okha1v4ftWRBDtFVOGgIZiz8CzRBG/s400/Passio+in+ambone.jpg)
AZ AVENTINUSI SZENT SZABINA-BAZILIKA AMBÓI
Hetvenedvasárnapi bejegyzésünkhöz csatlakozva alább a mai nap stációs temploma, az Aventinuson épült Szent Szabina-bazilika ambóiról közlünk néhány fényképet. A templom a dominikánus rend római központja, ahol a pápa a stációs gyakorlat maradványaként mind a mai napig celebrálja a hamvazószerdai szentmisét. A végletesen egyszerű, geometrikus kidolgozású ambók akár most is épülhettek volna: beszédes példái annak, hogy a liturgikus funkció szempontjából hiteles templomtér bármely építészeti stílusban kialakítható. Egyszer talán a mai templomépítők és -építtetők is ráébrednek, hogy a hagyományos, teljes formájában végzett liturgia nem megköti, hanem fölszabadítja a fantáziát, hiszen öncélú ornamentális megoldások és művészi pótcselekvések helyett valódi, jelentékeny tárgyak és terek megalkotását igényli. (A fönti, archív fölvételen a passió éneklése közben látunk három dominikánus diákonust a Szent Szabina-bazilika evangéliumambóján, észak és egyben a kórus felé fordulva; a képet Gregory DiPippo kiváló nagyheti cikksorozatából vettük át.)
Hetvenedvasárnapi bejegyzésünkhöz csatlakozva alább a mai nap stációs temploma, az Aventinuson épült Szent Szabina-bazilika ambóiról közlünk néhány fényképet. A templom a dominikánus rend római központja, ahol a pápa a stációs gyakorlat maradványaként mind a mai napig celebrálja a hamvazószerdai szentmisét. A végletesen egyszerű, geometrikus kidolgozású ambók akár most is épülhettek volna: beszédes példái annak, hogy a liturgikus funkció szempontjából hiteles templomtér bármely építészeti stílusban kialakítható. Egyszer talán a mai templomépítők és -építtetők is ráébrednek, hogy a hagyományos, teljes formájában végzett liturgia nem megköti, hanem fölszabadítja a fantáziát, hiszen öncélú ornamentális megoldások és művészi pótcselekvések helyett valódi, jelentékeny tárgyak és terek megalkotását igényli. (A fönti, archív fölvételen a passió éneklése közben látunk három dominikánus diákonust a Szent Szabina-bazilika evangéliumambóján, észak és egyben a kórus felé fordulva; a képet Gregory DiPippo kiváló nagyheti cikksorozatából vettük át.)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiukY5wgZ_VwWQOzwqqPr_mS44yF_ABg56tEghhIh_rd-L1DRjM6G4SMSQ6lpnvjj1rmUXmFl0ZRmB8NbKcMkAapzMTut9jMSmzvda-f0Fgo2aiW5jDPVTB6U235J3-xe7TV4xb3W1JLYrS/s400/08)+R%C3%B3ma,+S.+Sabina,+leckeamb%C3%B3.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjOPoXAOMKjcE27S_RaMZaCljUzjg8uUkiT1saKWLRWfidgSkAn31ZZeWrlFqDAfgmZb0HKh58KLHYPsWs1eL27wU2CbZvwF-pLRhMp4oy4AVqRjHmrlZUSuNv5u1t_nTm2ROlKWbLOlABU/s400/08)+R%C3%B3ma,+S.+Sabina,+evang%C3%A9liumamb%C3%B3.jpg)
A korláttal körülvett kórus a templomhajóban, oldalában az ambókkal
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése